Jag är professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet och forskare vid institutet för framtidsstudier med visuell kultur, bildteori och digitalisering som vetenskapligt fokus.
På Institutet för framtidsstudier arbetar jag med projektet Säljande bilder. Bildekonomi och kommoditisering 1820–2020 som sätter dagens hype kring AI-teknik för bildproduktion i ett längre historiskt perspektiv genom nedslag vid tre historiska punkter, 1820-, 1920- och 2020-talen. Det övergripande syftet är att förstå bilders funktion historiskt, inte enbart som massproducerade produkter i sig själva, utan också som säljfrämjande agenter för massproduktion och masskonsumtion av kommersiella varor generellt. Genom projektets tvärvetenskapliga angreppssätt och material hämtade från reklamhistoria, politisk ekonomisk historia, teknikhistoria, bildteori, mediestudier och studier av visuell kultur, är målet att belysa och utöka förståelsen för bildens marknadsekonomiska existensberättigande och funktion i ett längre historiskt perspektiv.
Fler publikationer hittar du här >