Datum: 18 april 2024
Tid: 18:30-19:45
Plats: Trappscenen, Stadsbiblioteket i Göteborg
Vad gör en automatiserad konstnärlig genialitet med kreativitets- och konstbegreppen?
Amazon förbjuder författare att publicera mer än tre böcker dagligen, konstnärer stämmer konstgeneratorn Stable Diffusion för upphovsrättsintrång och människoskapad musik drunknar i AI-skval – den mänskliga konsten är idag både allvarligt hotad och mycket hjälpt av maskinernas krafter. Vilka möjligheter och fallgropar skapas i automatiseringen av det estetiska området? Är unika uttryck beroende av människor?
Rasmus Fleischer, fil.dr. i ekonomihistoria vid Stockholms universitet. Rasmus är musiker, kulturskribent och har bland annat forskat om streamingtjänster och Spotify
Åsa Unander-Scharin, professor i musikalisk gestaltning vid Luleå Tekniska Universitet. Åsa är koreograf, dansare och konstnärlig forskare, verksam i skärningspunkten mellan opera, dans, musik, interaktiv musikteknologi och robotik
Gorki Glaser-Müller, författare och regissör inom teater och film som experimenterar med tekniker som Xtended Reality och artificiell intelligens.
Olle Essvik, fotograf och konstnär samt lektor vid HDK-Valand, Göteborgs universitet
Moderator: Alice Berggren, redaktör på bokförlaget Daidalos och tidskriften Glänta
Seminariet kommer även att streamas till iffs.se/live.
Ingen anmälan krävs, men om du vill ha en påminnelse om när det börjar, registrera dig här >
Seminariet ingår i Institutet för framtidsstudiers och Vetenskapsrådets serie Offentliga samtal, där forskare möter praktiker. Denna gång ingår seminariet i Vetenskapsfestivalens program i Göteborg.