"Klimatmötet bäst som konst" - media rapporterar från Tipping point
Expressen, Aftonbladet och den nordiska konsttidskriften Kunstkritikk rapporterar alla från konstverket Tipping point. Vad har de att säga?
Ulrika Stahre och Clemens Poellinger i Aftonbladets och Svenska Dagbladets konstpodcast I själva verket hade tydligen haft en del tveksamma konstupplevelser strax före de besökte Tipping point, men den gigantiska mobilen verkar ha fått dem på bättre humör:
"Ett konstverk som däremot bryter bekvämlighetszonen på riktigt är Bigert och Bergströms jätteskulptur ”The tipping point” som visas i Stockholm i samband med klimattoppmötet. En gigantisk mobil om klimatförändringarna som är svår att värja sig från. Den tränger effektivt igenom den där avtrubbningen som finns kring frågan."
Lyssna på podden: https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/343535
I Expressen skriver en något mindre begeistrad Anna Hellgren, som tycker att själva klimatmötet Stockholm +50 är det verkliga konstverket:
"Men är ”Tipping point” konst som inte bara förändrar människors syn på världen utan som också får betraktaren att ompröva både sina tanke- och handlingsmönster? Det är inte jag som tillskriver verket de kraven, det gör Bigert och Bergström själva. Nja. För en betraktare som undertecknad, som ändå får räknas till klimatets närmast sörjande, är ”Tipping point” en smårolig upptäcktsfärd. Titta där, storutsläpparna USA:s och Rysslands flaggor är perforerade och liknar militära kamouflagenät medan de låglänta nationernas knyts ihop som en desperat flyktväg mot marken. Och forskaren högst uppe på toppen förvandlar sitt utkikstorn till nödfarkost efter att förgäves ha försökt förmå mänskligheten att agera utifrån hennes resultat. Det smältande isblocket liknar en tand, eller kanske en isbjörn. Och det mörkt blänkande klotet är både ödelagd framtid och hotfull rivningskula på samma gång. Bigert och Bergström hade säkert väldigt roligt när de skapade ”Tipping point”, och den intresserade allmänhet som kommer att betrakta kommer att känna sig klurigt upplysta. Men pjäsen står sig slätt mot det allkonstverk som är ”Stockholm +50”. Inför klimatkonferensen har larmrapporterna duggat tätt. Tidigare klimatchefer från FN varnar för att diskrepansen mellan det som sägs och det som faktiskt görs är så stor att inget mindre än en ”katastrofal kollaps” är att vänta. Alperna är grönare än någonsin, Amazonas krymper, Stora barriärrevet vitnar. Fossilindustrin har inga planer på att stänga butiken."
Läs hela Anna Hellgrens text: https://www.expressen.se/kultur/anna-hellgren/klimatmotet-i-stockholm-gor-sig-bast-som-konst/
I Kunstkritikk berättar Bigert och Bergström själva om verket:
"Bigert & Bergström har sedan 1990-talet kopplat teknoutopiska teorier med naturens och klimathotets bistra verklighet, och installationen består av roterande armar på vilka olika plattformar och motvikter är upphängda. På dessa står olika aktörer och utför ritualer som balanserar och samspelar med varandra. Verkets cliffhanger är den potentiella kollapsen, berättar Bigert & Bergström för Kunstkritikk.
– Vi har först och främst velat skapa en fysisk och emotionell konstupplevelse där känslan av att allt kan rasa ihop, när som helst, är högst närvarande. I verket manövrerar Väderguden sina teatermaskiner och skapar en simulation av väder genom ljud. Detta balanserar mot Klimatforskaren som är placerad mitt i en parabolantenn, det instrument som används för att samla in information men som plötsligt förvandlas till en livbåt. Man skulle kunna beskriva Tipping Point som ett fysiskt flödesschema där flera diskussioner kring klimatet pågår samtidigt, berättar konstnärsduon."
Läs hela artikeln i Kunskritikk: https://kunstkritikk.no/skarp-fokus-var-mer-radikala-ga-fore-och-gor-nagot-ovantat/