Möt forskaren: Ann-Sofie Isaksson, utvecklingsekonom

Hur effektivt är bistånd? Hur påverkar internettillgång skolresultat? Ger ökat välstånd färre tonårsgraviditeter? Detta är frågor som utvecklingsekonomen Ann-Sofie Isaksson, forskare på Institutet för framtidsstudier, undersöker. 

En fråga inom utvecklingsekonomi handlar om effektiviteten av olika slags bistånd. Till exempel om riktade åtgärder mot specifika problem, eller mer generella fattigdomsbekämpande insatser, ger mest resultat. En nyligen publicerad studie om biståndseffekter på förekomsten av undernäring bland barn i Malawi belyser den här frågan.  

Indirekta effekter

I projektet analyserade Ann-Sofie Isaksson, docent i nationalekonomi, och medförfattare Dick Durevall, forskare vid Göteborgs universitet, information om nära 800 biståndsprojekt från 22 olika givare i Malawi kopplat till information om levnadsförhållanden, vikt och längd på över 26 000 barn i landet. Resultaten belyser vikten av att nå barn i tidig ålder. Studien visar också att biståndsprojekt som påverkar hushållens inkomst tycks ha större effekt än riktade insatser mot barns och mödrars hälsa. Projekt inriktade mot omedelbara faktorer för undernäring hade inte starkare effekt på barns tillväxt än bistånd inriktat på hushållens ekonomiska situation i stort. 

– Upptaget av näringsämnen påverkas till exempel av sjukdomar som diarré och malaria, som i sin tur hänger samman med tillgången till rent dricksvatten, användandet av myggnät och så vidare. Mer av ett helhetsgrepp tycks med andra ord behövas för att komma åt problemet, och kanske är det lättast att åstadkomma genom bistånd som förbättrar hushållens ekonomiska situation så att de får bättre möjligheter att själva motverka alla riskfaktorer, säger Ann-Sofie Isaksson. 

Insamlingen av de stora datamaterialen genomfördes av AidData och Demographic and Health Surveys. 

– Med fokus på en så stor mängd biståndsprojekt, som alla förstås är olika både vad gäller vad de vill åstadkomma och hur de utförts, kan vi identifiera breda mönster i hur projekten påverkar undernäring bland barn. Däremot har vi svårt att uttala oss om projektspecifika förhållanden och hur de påverkat utfall i enskilda fall, säger Ann-Sofie Isaksson. 

Tonårsgraviditeter

I en annan studie baserad på samma datamaterial tittar Ann-Sofie Isaksson på hur lokala biståndsprojekt påverkar tonårsgraviditeter. 44 procent av mammorna i urvalet i Malawi fick sitt första barn innan de fyllde 18.  

– Tanken är att bistånd skulle kunna underlätta för familjer att låta sina döttrar gå kvar i skolan i stället för att gifta sig och skaffa barn i ung ålder. Resultaten är ännu väldigt preliminära, men tycks tyda på att så är fallet, säger Ann-Sofie Isaksson. 

På IFFS jobbar hon i ett projekt som heter Digital utveckling och utbildningsresultat i Afrika söder om Sahara, även detta baserat på analys av stora datamaterial. Stora delar av den afrikanska landsbygden har ännu inte den mobiltäckning som krävs för internetuppkoppling. I projektet har forskarna fått tillgång till data från mobiloperatörer som möjliggör att se när olika områden fått 3G/4G-täckning. Den kopplas sedan till data om kunskapsutfall för att se hur spridningen av internet påverkar utbildningsresultat. 

 – I ett första delprojekt tittar vi på om internettillgång hjälper folk att förstå det politiska systemet bättre. Framför allt bland kvinnor tycks det vara så, säger Ann-Sofie Isaksson.  

Ett annat delprojekt observerar kunskapsutfall bland barn i Tanzania, Kenya och Uganda. Tanken är att internettillgång kan påverka vilka hjälpmedel lärare, elever och deras föräldrar har tillgång till, men även elevers motivation att fokusera på utbildning.  

Global ojämlikhet

Det finns också anledning att se på hur jämlikheten i skolresultat påverkas, eftersom de fattigaste tenderar att vara mindre uppkopplade. Just detta är kärnan i Ann-Sofie Isakssons forskarintresse. 

– I grund och botten handlar mitt intresse för utvecklingsekonomi om global ojämlikhet, och vad man kan göra för att komma åt de enorma inkomstklyftorna, säger hon. 

Projektet Digital utveckling och utbildningsresultat i Afrika söder om Sahara drivs från Göteborgs universitet där projektledaren Pelle Ahlerup finns.

Läs mer: https://www.iffs.se/forskning/forskningsprojekt/digital-utveckling-och-utbildningsresultat-i-afrika-soder-om-sahara/ 

FAKTA: Ann-Sofie Isaksson

Relaterat material